In september en oktober hebben studenten van De Haagse Hogeschool en ROC Mondriaan onder leiding van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management samengewerkt met winkeliers in het Winkelcentrum De Julianabaan in Voorburg. Met ‘future-proof’ adviezen helpen de studenten de winkeliers meer toekomstbestendig te zijn en zich (nog) beter te positioneren.
Mee met de tijd
De Gemeente Leidschendam-Voorburg en het Platform Economie Onderwijs & Arbeidsmarkt omarmden dit initiatief, omdat het bijdraagt aan het duurzame succes van winkelcentrum De Julianabaan in een tijd, waarin landelijk steeds meer fysieke winkels en winkelstraten op zoek zijn naar kansen en ontwikkeling. Daarnaast is de aansluiting met het onderwijs en dus jongeren een belangrijk aspect – zij zijn tenslotte de toekomstige winkeliers of het winkelend publiek.
Living lab
De hbo-studenten waren gedurende vijf woensdagmiddagen gehuisvest in een ‘living lab’ in het winkelgebied, waar zij onderzoek hebben gedaan naar de toekomst van de betrokken winkeliers. Op basis van concrete vragen onderzochten zij verandering, de klantreis, innovatie, aanpak, aanname of idee. In dialoog met de ondernemer en in kleine experimenten zijn zij tot concrete adviezen gekomen, die de ondernemer helpen aan nieuwe inzichten, waarmee ze ‘morgen al’ in hun winkel aan de slag kunnen om beter in te spelen op veranderende klantwensen.
Mistery shoppers
Studenten van ROC Mondriaan, School voor Retail in Den Haag hielpen deze editie ook mee. Zij hebben in de eerste week van het lab als ‘mystery shoppers’ het gebied verkend. De verzamelde informatie is gepresenteerd aan en geanalyseerd door de studenten van De Haagse Hogeschool.