Mooi voorbeeld van een samenwerking tussen cultuur, business en community. Onlangs presenteerden studenten van de Haagse Hogeschool aan wethouder Bianca Bremer het project ‘Huygens’ Hofwijck’, een onderzoek bedoelt om de bezoekersaantallen van deze instelling te vergroten, economische waarde te creëren en de inzet van social media te verbeteren.
Ook het Platform EOA heeft sinds kort een samenwerking met de Haagse Hogeschool. Onderzoek, stages, co-creaties, alle vormen van samenwerking zijn mogelijk. In de loop dit jaar verwachten we we hier meer over te kunnen melden. Dus houd onze Linkedin pagina in de gaten
De gemeente Leidschendam-Voorburg zocht in het najaar contact met Culturele Business Case om antwoord te krijgen op de vraag wat er gedaan moest worden met de uitverkiezing van Christiaan Huygens, als een van de leidende wetenschappers van de zeventiende eeuw. Culturele Business Case maakte vervolgens de koppeling met de Haagse Hogeschool, waar een groep studenten de uitdaging aan ging om onderzoek te doen voor Huygens’ Hofwijck. Deze unieke samenwerking is een mooi voorbeeld van de kracht van Culturele Business Case: zij brengen cultuur, business en community samen.
De werkwijze waarbij studenten Bedrijfskunde een dergelijk praktijkonderzoek doen voor een culturele instelling is nieuw voor de Gemeente Leidschendam-Voorburg. De wethouder is op deze wijze beter geïnformeerd wat er speelt bij het museum en waar de aandachtspunten liggen. Ook het museum was vanaf het begin van het project erbij betrokken en profiteert direct van de resultaten.
Zo zou het Huygens’ Hofwijck een nieuwe bezoekersdoelgroep van tussen de 20 en 65 jaar aan willen trekken. Het onderzoek van de studenten geeft hier advies over: hoe maak je het museum aantrekkelijker voor deze doelgroep? Maar ook geven ze antwoord op vragen als hoe het museum meer digitale kanalen in kunnen zetten en hoe ze samen kunnen werken met stakeholders. Huygens’ Hofwijck gaat gelijk hiermee aan de slag; het museum is tegenwoordig ook actief op Instagram (https://www.instagram.com/huygenshofwijck/).
Aanwezig bij de presentatie waren: de wethouder Bianca Bremer, Peter van der Ploeg directeur Huygens’Hofwijck, Eefje Dekkers directeur Culturele Business Case, Rosa Groen en Corine Barendregt docenten Haagse Hogeschool. De studenten die het onderzoek hebben gedaan zijn: Bart Moons, Floris van Muijen, Oumaima Azahriou, Rob van Almere, Larissa Schutte en Timo Doomen.